Samodzielne naprawy okien i drzwi

2015 01 14 13.22.03W nowszych systemach doklejanie uszczelek , chociaż sprawia wrażenie skuteczności, jest działaniem skrajnie nieprawidłowym. Stosowane punktowo "obce uszczelki", często przyklejane w zupełnie nieprawidłowych miejscach, powodują nieprawidłowe deformowanie skrzydeł i powstawanie nieszczelności w innych miejscach, i również powstawanie wielu naprężeń w systemie okuć, co powoduje przyspieszone zużywanie elementów ciernych zasuwnic i zaczepów obwiedniowych. Jest to przyczyną wielu uszkodzeń okuć, często nienaprawialnych.

Jest wiele możliwości samodzielnej naprawy okien i drzwi, ich usprawnienia i konserwacji przez użytkowników. Generalnie chociaż raz w roku powinniśmy przesmarować wszystkie elementy okuć, które mają wpływ na zużywanie się elementów zaczepowych i przenoszących napęd w zasuwnicach i tzw. rozwórkach. Elementy te są widoczne i w miare łatwo dostępne. Preferowany do tego jest smar półstały, czyli taki który jest rzadki w momencie używania i zestala się w gęstrzą postać w okresie późniejszym. Daje to możliwość dłuższego działania procesu smarowania i konserwacji, ponieważ rzadkie smary w rodzaju WD40 mają świetne parametry penetracyjne, ale stosunkowo szybko znikają z powierzchni smarowanych. Smarowanie okuć to bardzo ważny elment zapewnienia długiego i bezawaryjnego działania systemów okuciowych. Brak okresowego zabezpieczenia okuć może być przyczyną uszkodzeń poszczególnych części w skutek nadmiernych oporów i używanej przez użytkowników siły do zamykania okien i drzwi. Przy dużych oporach powstają duże naprężenia, które prowadzą do bezpowrotnych uszkodzeń i naprawa najczęściej wymaga wymiany uszkodzonych części, co czasami nie jest proste ze względu na brak części do przestarzałych i niedostępnych systemów okuciowych. Dlatego sugerujemy okresową konserwacje okien i drzwi!

Co sami możemy poprawić w oknach i drzwiach, które straciły gwarancję?

Okna:

Do rozregulowania okuć dochodzi głównie w oknach o dużych wymiarach - ze powodu dużego ciężaru skrzydeł
Do rozregulowania okuć dochodzi głównie w oknach o dużych wymiarach – ze powodu dużego ciężaru skrzydeł (fot. Sokółka)

regulacja zawiasów –gdy skrzydło ciężko otworzyć i zamknąć, warto spróbować wyregulować zawiasy – najczęściej ociera dołem o ościeżnicę lub zaczepy obwiedniowe. Jeśli zawiasy w danym systemie okuciowym nie są regulowane, można spróbować dokręcić zawias górny i odkręcić dolny ze skrzydła lub – w ostateczności – podnieść położenie skrzydła podkładkami. Czasami jest możliwość przemontowania zawiasu i przesunięcia go tak, aby tym samym podnieść lekko skrzydło.

Aby to zrobić, należy zdjąć skrzydło z zawiasów, a jeśli to się nie udaje – użyć preparatu do smarowania (np. WD-40). Po zdjęciu skrzydła na trzpień zawiasu nałożyć podkładkę i zamocować skrzydło ponownie;

Jedną z częstych przyczyn opuszczenia skrzydła w części klamkowej jest nieprawidłowe zaszklenie skrzydła w procesie produkcyjnym i nie zabezpieczenie podkładek przyszybowych silikonem. Powoduje to że w trakcie transportu nie przyklejone podkładki przesuwają się i przestają usztywniać skrzydło po zamontowaniu. Jest to bardzo ważne zjawisko i kompletnie niewidoczne z zewnątrz, powodujące zmiany krztałtu skrzydła po nawet kilku miesięcznym okresie użytkowania. Naprawa tych usterek wymaga zdemontowania listew przyszybowych i prawidłowego ułożenia podkładek i wyregulowania skrzydła w ten spoób. Jest to również bardzo skuteczny sposób na zniwelowanie niektórych błędów montażu. Zalecamy zlecenie ten sposób regulacji profesjonalnej ekipie serwisowej, ze względu na liczne pułapki jakie na różnych etapach tego procesu czychają na osobę dokonującą takich regulacji, od uszkodzeń profilu skrzydła, listew przyszybowych do wymiany szyby włącznie.

Renowacja powłoki malarskiej na ramiakach – jeśli okna funkcjonują poprawnie, ale farba na ramiakach łuszczy się i odpada, można usunąć starą farbę opalarką lub specjalnymi środkami chemicznymi (np. Scansol), które rozmiękczają stare powłoki i ułatwiają przez to ich zeskrobanie. Prawdopodobnie zabieg ten trzeba będzie powtórzyć kilkakrotnie. Przy lazurowych lakierach zalecamy przeszlifowanie powierzchni starego lakieru, odpylenie i odtłuszczenie powierzchni i naniesienie nowej warstwy lakieru.

Przed kolejnym zastosowaniem preparatu, ramy trzeba przetrzeć papierem ściernym. Gdy drewno będzie już czyste, można je zaimpregnować lub/i malować: należy to zrobić przynajmniej dwukrotnie. Najwygodniej malować małym wałkiem dopasowanym do szerokości ramy, a jej krawędzie – wąskim pędzelkiem. Trzeba dobrze dobrać rodzaj wałka, ponieważ niektóre z nich pozostawiają bąbelki "spienionego" lakieru, które po wyschnięciu powodują że powierzchnia ramiaków jest "chropowata".

Uwaga! Przed czyszczeniem i malowaniem ramiaków szyby i okucia należy zabezpieczyć taśmą.

uszczelnienie – do tego można użyć samoprzylepnych uszczelek (trwałość jeden sezon) lub trwalszych od nich uszczelek przylgowych, które umieszcza się w rowku wyciętym w zewnętrznej krawędzi ramiaka okiennego. Ten system uszczelniania dotyczy głównie starych systemów okien i drzwi, gdzie nie stosowano obwiedniowych systemów okuciowych. W nowszych systemach doklejanie uszczelek , chociaż sprawia wrażenie skuteczności, jest działaniem skrajnie nieprawidłowym. Stosowane punktowo "obce uszczelki", często przyklejane w zupełnie nieprawidłowych miejscach, powodują nieprawidłowe deformowanie skrzydeł i powstawanie nieszczelności w innych miejscach, i również powstawanie wielu naprężeń w systemie okuć, co powoduje przyspieszone zużywanie elementów ciernych zasuwnic i zaczepów obwiedniowych. Jest to przyczyną wielu uszkodzeń okuć, często nienaprawialnych. Obecne systemy okuciowe mają możliwość szeregu czynności regulacyjnych, uszczelki wykonane są z trwałych materiałów i przywrócenie prawidłowych ustawień skrzydła w stosunku do ościeżnicy oraz regulacja docisków na samych okuciach jest wystarczającym rozwiązaniem problemu nieszczelności. Często problem szczelności, to problem nie zachodzących na siebie elementów zaczepowych ościeżnicy i ruchomych bolców zasuwnic i systemu przeniesienia napędu.

Drzwi:

regulacja zawiasów – jest konieczna, gdy drzwi samoczynnie się otwierają lub zamykają bądź ocierają o posadzkę. Zawiasy reguluje się w poziomie – wkręcając je w ościeżnicę i wykręcając z niej, lub w pionie – poprzez założenie podkładek;

odświeżenie wierzchniej warstwy – jeśli skrzydła są przestarzałe i wyglądają nieatrakcyjnie, można w prosty sposób przywrócić im świeży wygląd. Drzwi drewniane odnawia się poprzez zeszlifowanie starej farby, wygładzenie tej powierzchni oraz pokrycie jej impregnatem i farbą. Innym sposobem na odświeżenie drzwi – nie tylko drewnianych – jest oklejenie drzwi fototapetą lub pomalowanie ich przy użyciu ciekawych szablonów.

 

Współcześnie wykonywane drzwi mogą stać się inspiracją dla tych, którzy chcieliby odnowić te stare, ale sprawnie działające. Na wysłużone skrzydła można nakleić ciekawą fototapetę, a jeśli mają niemodną lub popękaną szybę, wymienić ją na dekoracyjną Współcześnie wykonywane drzwi mogą stać się inspiracją dla tych, którzy chcieliby odnowić te stare, ale sprawnie działające. Na wysłużone skrzydła można nakleić ciekawą fototapetę, a jeśli mają niemodną lub popękaną szybę, wymienić ją na dekoracyjną Współcześnie wykonywane drzwi mogą stać się inspiracją dla tych, którzy chcieliby odnowić te stare, ale sprawnie działające. Na wysłużone skrzydła można nakleić ciekawą fototapetę, a jeśli mają niemodną lub popękaną szybę, wymienić ją na dekoracyjną
Współcześnie wykonywane drzwi mogą stać się inspiracją dla tych, którzy chcieliby odnowić te stare, ale sprawnie działające. Na wysłużone skrzydła można nakleić ciekawą fototapetę, a jeśli mają niemodną lub popękaną szybę, wymienić ją na dekoracyjną
(od lewej fot. Excellent, fot. Puertas, fot. Milewski)

Tagi: drzwi wewnętrzne, okna drewniane, okna pvc, remont domu

Emilia Rosłaniec                        

źródło: http://www.budujemydom.pl/okna-i-drzwi/12445-samodzielne-naprawy-okien-i-drzwi